Veel B2B marketeers zetten hun klanten in het zonnetje. Door o.a.: relatiegeschenken. Ook populair zijn ‘klantendagen’. Die variĆ«ren van inhoudelijke sessies in conferentiezalen, diners, tot een event in de Efteling.
Groter is niet beter!
Je klanten stellen zo’n mooie moeite op prijs, maar echt origineel is het niet meer. Het mooie van practices zoals die van Coolblue, is juist dat ze uitblinken in hun eenvoud. Een klantenservice die bereikbaar is op tijden waarop je het niet verwacht, bijvoorbeeld. Of een kleinigheidje bij de bezorging van je product.
Wat maakt dan een goede verrassing voor mijn klant?
Waarom is de moeite die Coolblue en klantgerichte consorten doen nou zo leuk?
Denk eens terug aan het laatste moment dat je een vriend of andere dierbare verraste. Deed het budget er echt iets aan toe? Voor mij geldt van niet. Toen ik een afscheidsfeest voor een vriendin organiseerde die lang op reis ging, waardeerde zij vooral de moeite die ik daar in had gestoken. Een verrassing is volgens mij iets waarmee je iemand onverwacht blij maakt.
Jouw verrassing kan zich dus op 3 punten onderscheiden van die van je concurrenten:
- Iets: een jaarlijks dagje Efteling versus een s’nachts bereikbare klantenservice
- Iemand: “beste relatie, wij stellen u erg op prijs.” versus “beste Pieter, de laatste keer dat we elkaar spraken zei je..”
- Onverwacht: een kerststol en een fles huiswijn op de 24e versus een telefoontje op je verjaardag
Tot slot
Wil je op korte termijn je klanttevredenheid een boost geven? Steek je energie in een echt onderscheidende verrassing voor je klanten. Stop met vermaken, start met verrassen!
Veel succes in 2020!
Hartelijke groet, Maud