Trainingsburo van Schoonhoven van Beurden traint en begeleidt mensen in de sales/aftersales (klantgericht werken) op alle vlakken die een positieve bijdrage zullen leveren aan het resultaat.
Trainingsburo Van Schoonhoven van Beurden
  • account_circle explore lightbulb_outline bookmark_border directions_bike contact_phoneMAUD
  • account_circle explore lightbulb_outline bookmark_border directions_bike contact_phoneWAAROM
  • account_circle explore lightbulb_outline bookmark_border directions_bike contact_phoneHOE
  • account_circle explore lightbulb_outline bookmark_border directions_bike contact_phoneTRAINING
  • account_circle explore lightbulb_outline bookmark_border directions_bike contact_phonePOST ITS
  • account_circle explore lightbulb_outline bookmark_border directions_bike contact_phoneCONTACT

POST ITS

HOE VERRASSEN JOUW CONCURRENTEN HUN KLANTEN?

10 maart 2020

Veel B2B marketeers zetten hun klanten in het zonnetje. Door o.a.: relatiegeschenken. Ook populair zijn ‘klantendagen’. Die variëren van inhoudelijke sessies in conferentiezalen, diners, tot een event in de Efteling.

Groter is niet beter!

Je klanten stellen zo’n mooie moeite op prijs, maar echt origineel is het niet meer. Het mooie van practices zoals die van Coolblue, is juist dat ze uitblinken in hun eenvoud. Een klantenservice die bereikbaar is op tijden waarop je het niet verwacht, bijvoorbeeld. Of een kleinigheidje bij de bezorging van je product.

Wat maakt dan een goede verrassing voor mijn klant?

Waarom is de moeite die Coolblue en klantgerichte consorten doen nou zo leuk?

Denk eens terug aan het laatste moment dat je een vriend of andere dierbare verraste. Deed het budget er echt iets aan toe? Voor mij geldt van niet. Toen ik een afscheidsfeest voor een vriendin organiseerde die lang op reis ging, waardeerde zij vooral de moeite die ik daar in had gestoken. Een verrassing is volgens mij iets waarmee je iemand onverwacht blij maakt.

Jouw verrassing kan zich dus op 3 punten onderscheiden van die van je concurrenten:

  1. Iets: een jaarlijks dagje Efteling versus een s’nachts bereikbare klantenservice
  2. Iemand: “beste relatie, wij stellen u erg op prijs.” versus “beste Pieter, de laatste keer dat we elkaar spraken zei je..”
  3. Onverwacht: een kerststol en een fles huiswijn op de 24e versus een telefoontje op je verjaardag

Tot slot

Wil je op korte termijn je klanttevredenheid een boost geven? Steek je energie in een echt onderscheidende verrassing voor je klanten. Stop met vermaken, start met verrassen!

Veel succes in 2020!

Hartelijke groet, Maud

Proces

16 juni 2018

5 tips om oprecht klantgericht te kunnen werken.

14 juni 2018

Je bent te vertrouwen

Het vertrouwen in je bedrijf neemt zienderogen toe door elke afspraak met je klanten na te komen. Mocht je een afspraak door onvoorziene redenen niet kunnen nakomen, kom dan direct in actie. Neem contact op met de klant. Leg duidelijk de reden uit en kom zelf met een alternatief. Henk Gemser, de fameuze schaatscoach, heeft een goede vuistregel. “Ik kom elke afspraak na. Ik maak alleen afspraken die ik na kan komen”.

Je bent duidelijk

Hanteer in gesprekken met de klanten KISS. Keep it stupid simple. De klant zal je daarom waarderen. Klanten krijgen dag in dag uit een gigantische berg informatie over zich heen gestort. Door zorgvuldig en eenvoudig te communiceren help je de klant goed op weg met je rijkdom aan ervaring. Het doorschieten in Jip en Janneke-taal is een brug te ver. Eenvoudig betekent nadrukkelijk niet kinderachtig.

 Je bent vriendelijk

De klant waardeert een optimistische en realistische benadering van zaken doen. Hij wil verder op weg geholpen worden. Het draait in essentie om wat de klant wil. Een vriendelijk woord, een glimlach en de klant echt willen helpen bevordert het zakelijk contact met je klant. De klant zit absoluut niet te wachten op je privé sores. Daarvoor is het immers ‘privé’.

Je wilt echt helpen

Klanten waarderen het dat je ze snel en effectief bij vragen helpt. Maak het de klant vooral gemakkelijk zaken met je te doen. Je creëert direct een enorme klantenloyaliteit voor je bedrijf.

Je verplaatst je in de klant

Geef antwoord op de vraag ‘Als ik de klant was, wat zou ik willen?’ Vergelijk je antwoord met die van de antwoorden van klanten nadat je een dienst geleverd hebt. Dit komt je zakelijke dienst ten goede. De moraal van dit blog: overtref de verwachtingen van je klant. Vraag klanten, nadat je een dienst hebt geleverd, hoe ze de dienstverlening hebben ervaren. Dit leert je nog beter te kijken door de ogen van de klant. Het resultaat is dat je effectief klantgericht gaat werken. Dat je werk levert dat de klant waardeert en wat je een betere ondernemer maakt.

Powered by Van Delft.IT | Pictures by Kim Booij Photography | Ⓒ 2025